Efta countries что это

European Free Trade Association

From Wikipedia, the free encyclopedia

Efta countries что это. Смотреть фото Efta countries что это. Смотреть картинку Efta countries что это. Картинка про Efta countries что это. Фото Efta countries что это

in Europe (green & dark grey)

UTC+2 (CEST)Note: Iceland observes WET all year, while Liechtenstein, Norway, and Switzerland observe CET and CEST.

The European Free Trade Association (EFTA) is a regional trade organization and free trade area consisting of four European states: Iceland, Liechtenstein, Norway, and Switzerland. [4] The organization operates in parallel with the European Union (EU), and all four member states participate in the European Single Market and are part of the Schengen Area. [5] They are not, however, party to the European Union Customs Union.

EFTA was historically one of the two dominant western European trade blocs, but is now much smaller and closely associated with its historical competitor, the European Union. It was established on 3 May 1960 to serve as an alternative trade bloc for those European states that were unable or unwilling to join the then European Economic Community (EEC), the main predecessor of the EU. The Stockholm Convention (1960), to establish the EFTA, was signed on 4 January 1960 in the Swedish capital by seven countries (known as the «outer seven»: Austria, Denmark, Norway, Portugal, Sweden, Switzerland and the United Kingdom). [6] A revised Convention, the Vaduz Convention, was signed on 21 June 2001 and entered into force on 1 June 2002. [7]

Since 1995, only two founding members remain, namely Norway and Switzerland. The other five, Austria, Denmark, Portugal, Sweden and the United Kingdom, had joined the EU at some point in the intervening years. The initial Stockholm Convention was superseded by the Vaduz Convention, which aimed to provide a successful framework for continuing the expansion and liberalization of trade, both among the organization’s member states and with the rest of the world.

Whilst the EFTA is not a customs union and member states have full rights to enter into bilateral third-country trade arrangements, it does have a coordinated trade policy. [4] As a result, its member states have jointly concluded free trade agreements with the EU and a number of other countries. [4] To participate in the EU’s single market, Iceland, Liechtenstein, and Norway are parties to the Agreement on a European Economic Area (EEA), with compliances regulated by the EFTA Surveillance Authority and the EFTA Court. Switzerland has a set of bilateral agreements with the EU instead.

Источник

Европейская ассоциация свободной торговли

Название:

Европейская ассоциация свободной торговли, ЕАСТ, EFTA

Флаг/Герб:

Efta countries что это. Смотреть фото Efta countries что это. Смотреть картинку Efta countries что это. Картинка про Efta countries что это. Фото Efta countries что это

Статус:

региональная экономическая международная организация

Структурные подразделения:

Совет ЕАСТ (таможенные эксперты, торговые эксперты, экономический комитет, консультативный комитет (представители предпринимателей и профсоюзов, до пяти человек от каждого государства-члена), комитет парламентариев, бюджетный комитет и др.),
Секретариат (шесть отделов секретариата ответственны за вопросы торговли, экономики, интеграции, прессы и информации и др),
Наблюдательный орган ЕАСТ,
Суд ЕАСТ

Деятельность:

Цель организации – создание зоны свободной торговли

По Стокгольмской конвенции, таможенная политика ЕАСТ ( а отличие от ЕЭС – Евросоюза) распространялась только на промышленные товары. Страны ЕАСТ не вводили единого тарифа на продукты, импортируемые из третьих стран, и сохраняли национальные таможенные пошлины, осуществляя таким образом самостоятельную торговую политику.

Официальные языки:

Страны-участницы:

Исландия, Норвегия, Швейцария, Лихтенштейн

История:

Европейская ассоциация свободной торговли (ЕАСТ) была создана 3 мая 1960 года как альтернатива для европейских государств, которые не могли или не желали присоединиться к Европейскому экономическому сообществу (теперь Европейский союз) и считали планы создания Европейского общего рынка слишком амбициозными.

Конвенция по ЕАСТ была подписана 4 января 1960 года в Стокгольме семью государствами: Великобритания, Дания, Норвегия, Швеция, Австрия, Швейцария и Португалия.

Стокгольмская конвенция была впоследствии заменена Вадуцской конвенцией. Эта Конвенция предусматривала либерализацию торговли среди государств-членов ассоциации к 1970 году путём снижения таможенных пошлин и свертывания количественных ограничений.

К началу 1970-х годов в ЕАСТ был завершён процесс создания зоны свободной торговли. Она стала наиболее известной и значимой из всех уже построенных ассоциаций свободной торговли. Наметились тенденции к перерастанию этой организации в более развитые формы интеграции, в частности в экономический союз, но эти тенденции не были реализованы. Хотя планы создания ассоциации свободной торговли в Европе удалось претворить в жизнь, этот интеграционный процесс в странах ЕАСТ не оказывал такого же благотворного воздействия на экономику, как в конкурирующем с ней Европейском экономическом сообществе.

Перед Великобританией и другими странами ЕАСТ встала дилемма: или укреплять ЕАСТ, или добиваться присоединения к ЕЭС. Великобритания извлекла выгоду из необходимости общих тарифов для членов ЕАСТ, импортируя товары из Содружества Наций и продавая их другим членам ЕАСТ. Из-за быстрого развития ЕЭС и решения сосредоточиться на Европе, а не на Соединенных Штатах и нациях Содружества, типа Австралии, Канады и Новой Зеландии, как на торговом партнере, Великобритания попросила членство в ЕЭС в 1961 году. Однако в результате негативной позиции Франции эти переговоры закончились провалом в январе 1963 года, что привело к активизации деятельности ЕАСТ. К 1 января 1967 года были ликвидированы все таможенные пошлины и количественные ограничения в торговле промышленными товарами между странами-участницами (кроме Португалии). Год спустя были ликвидированы таможенные пошлины между ЕАСТ и Финляндией.

Выход Великобритании и Дании из ЕАСТ в 1972 году заметно ослабил эту организацию и вынудил оставшихся участников искать пути урегулирования экономических отношений с ЕЭС, являющимся основным торговым партнером стран-членов Ассоциации. В результате сложных переговоров все члены ЕАСТ, а также Финляндия заключили с ЕЭС соглашения о свободной торговле промышленными товарами, которые вступили в силу в 1973 году. На их основе было осуществлено взаимное снижение таможенных пошлин, которые были полностью отменены с 1 июля 1977 года. В результате этого в Западной Европе была образована зона свободной торговли, в состав которой вошли страны ЕС и ЕАСТ. В 1984 году ЕЭС и ЕАСТ заключили соглашение о создании единого хозяйственного пространства и о распространении сотрудничества на такие сферы, как экономическая, валютная и промышленная политика, НИОКР, экология, рыболовство, транспорт, чёрная металлургия. Одна за другой страны ЕАСТ стали выходить из ЕАСТ и присоединяться к ЕС. Португалия оставила ЕАСТ в 1986 году, Австрия, Швеция и Финляндия вошли в Европейский союз в 1995 году и, таким образом, прекратили быть членами ЕАСТ. К тому времени, в мае 1992 года ЕАСТ и ЕС заключили соглашение о Едином экономическом пространстве (свободное движение людей, товаров, услуг, капитала).

Оставшиеся члены ЕАСТ (Исландия, Норвегия, Швейцария и Лихтенштейн) продолжали заниматься контролем за полной реализацией Стокгольмского соглашения. Государства-члены ЕАСТ заключили соглашения о свободной торговле со странами Центральной и Восточной Европы, в том числе с Болгарией, Польшей, Румынией, Словакией и Чехией. Аналогичные декларации были подписаны с балтийскими государствами. Соглашения касаются торговли промышленными товарами и продукцией сельхозпереработки. Их целью является поддержка реформ в этой части Европы посредством стимулирования торговых связей.

В середине 2005 года представители Фарерских островов намекнули на возможность присоединения их территории к ЕАСТ. Однако, положительный ответ на предложение фарерцев на членство сомнительны, потому что, согласно Соглашению ЕАСТ, только государства могут стать членами Ассоциации, тогда как Фарерские острова являются автономным регионом Дании.

Ссылки:

Примечания:

Первоначальными членами были Великобритания, Дания, Норвегия, Швеция, Австрия, Швейцария и Португалия. Финляндия стала ассоциированным членом в 1961 (в 1986 году стала полноправным членом), а Исландия вошла в состав ЕАСТ в 1970 году. Лихтенштейн присоединился в 1991 году (предварительно, его интересы в ЕАСТ представляла Швейцария). Великобритания (1973), Дания (1973), Португалия (1986), Финляндия (1995), Австрия (1995), и Швеция (1995) вышли из ЕАСТ и стали членами ЕС. Сегодня только Исландия, Норвегия, Швейцария и Лихтенштейн остаются членами ЕАСТ.

Источник

Европейская ассоциация свободной торговли (ЕАСТ)

Efta countries что это. Смотреть фото Efta countries что это. Смотреть картинку Efta countries что это. Картинка про Efta countries что это. Фото Efta countries что это Efta countries что это. Смотреть фото Efta countries что это. Смотреть картинку Efta countries что это. Картинка про Efta countries что это. Фото Efta countries что это Efta countries что это. Смотреть фото Efta countries что это. Смотреть картинку Efta countries что это. Картинка про Efta countries что это. Фото Efta countries что это Efta countries что это. Смотреть фото Efta countries что это. Смотреть картинку Efta countries что это. Картинка про Efta countries что это. Фото Efta countries что это

Efta countries что это. Смотреть фото Efta countries что это. Смотреть картинку Efta countries что это. Картинка про Efta countries что это. Фото Efta countries что это

Efta countries что это. Смотреть фото Efta countries что это. Смотреть картинку Efta countries что это. Картинка про Efta countries что это. Фото Efta countries что это

Договор о создании ЕАСТ (European Free Trade Association, EFTA) был подписан 20 ноября 1959 г. в Стокгольме и вступил в силу 3 мая 1960 г.

В состав ЕАСТ входят Норвегия, Швейцария, Исландия (с 1 мар­та 1970 г.). В соответствии со специальным протоколом от 4 января 1960 г. Лихтенштейн является ассоциированным членом ЕАСТ в связи с тем, что с 1923 г. находится в таможенном союзе со Швейцарией. Лихтенштейн будет ассоциированным членом ЕАСТ до тех пор, пока существует его таможенный союз со Швейцарией и пока Швейца­рия входит в ЕАСТ.

Австрия (1995 г.), Великобритания (1972 г.), Дания (1972 г.), Пор­тугалия (1985 г.), Финляндия (1995 г.) и Швеция (1995 г.) вышли из ЕАСТ и стали членами ЕС.

Местонахождение,— Женева (Швейцария).

Основными целями ЕАСТ являются:

содействие постоянному росту экономической активности, обес­печению полной занятости, повышению производительности, раци­ональному использованию ресурсов, финансовой стабильности и неуклонному повышению уровня жизни на территории государств-членов;

предоставление добросовестных условий конкуренции в торговле между государствами-членами;

ликвидация неравенства в условиях снабжения сырьем, произво­димым на территории зоны свободной торговли;

содействие гармоничному развитию и росту мировой торговли путем постепенной ликвидации торговых барьеров.

ЕАСТ имеет следующую структуру:

Совет, состоящий из представителей государств-членов, управ­ляет Ассоциацией свободной торговли, являясь форумом для обсуж­дения и принятия совместных решений по различным вопросам. Решения и рекомендации принимаются, как правило, единогласно. Решения обязательны для всех государств-членов, рекомендации — для тех государств, к которым они обращены. Совет собирается дважды в месяц на уровне министров или постоянных представителей. В своей деятельности он опирается на ряд комитетов: таможенные эксперты, торговые эксперты, экономический комитет, консульта­тивный комитет (представители предпринимателей и профсоюзов, до пяти человек от каждого государства-члена), комитет парламен­тариев, бюджетный комитет и др. Созываемые время от времени экспертные группы рассматривают специальные вопросы.

Секретариат, возглавляемый генеральным секретарем, оказывает поддержку Совету, комитетам и экспертным группам. Шесть отде­лов секретариата ответственны за вопросы торговли, экономики, интеграции, прессы и информации и др.

В середине 1959 г. (уже после создания ЕЭС) Скандинавские страны предложили создать объединение свободной торговли из западно­европейских стран, не вошедших в ЕЭС. Договор был подписан семью странами: Австрией, Великобританией, Данией, Норвегией, Португалией, Швейцарией и Швецией.

Для достижения целей ЕАСТ предполагалось:

постепенно ликвидировать между странами-участницами тамо­женные пошлины и количественные ограничения на ввоз и вывоз промышленных товаров;

запретить предоставление экспортных субсидий и проведение иных действий, направленных на создание странами-участницами привилегированного положения для своих предприятий и т. д.

Согласно договору о создании ЕАСТ не предполагается установ­ление единых таможенных пошлин в отношении третьих стран. Это усложняет тортовый обмен между странами-участницами, так как существует опасность проникновения на территорию какой-либо страны — участницы ЕАСТ товаров из третьих стран через другую страну-участницу. Для того чтобы не допустить этого, создана специальная система контроля за происхождением товаров. Товарами, происходящими из стран-участниц, считаются такие, в которых стои­мость сырья и полуфабрикатов, импортированных из третьих стран, не превышает 50%. Договор о создании ЕАСТ также не предусмат­ривает проведение совместной экономической политики, свободное перемещение капитала и рабочей силы. Все его положения ограничиваются внешней торговлей.

Большинство стран — участниц ЕАСТ во главе с Великобритани­ей рассматривали Ассоциацию как временную организацию, кото­рая усилит их позиции в будущих переговорах о вступлении в ЕЭС. В августе 1961 г. с такой просьбой выступили Великобритания и Да­ния, а несколько позже — Австрия, Швейцария, Швеция и Норве­гия. Великобритания проводила переговоры с ЕЭС с учетом интере­сов остальных стран — участниц ЕАСТ. В результате негативной позиции Франции эти переговоры закончились провалом в январе 1963 г., что привело к активизации деятельности ЕАСТ. К 1 января 1967 г. были ликвидированы все таможенные пошлины и количест­венные ограничения в торговле промышленными товарами между странами-участницами (кроме Португалии). Год спустя были ликвидированы таможенные пошлины между ЕАСТ и Финляндией.

Efta countries что это. Смотреть фото Efta countries что это. Смотреть картинку Efta countries что это. Картинка про Efta countries что это. Фото Efta countries что это

Выход Великобритании и Дании из ЕАСТ в 1972 г. заметно ос­лабил эту организацию и вынудил оставшихся участников искать пути урегулирования экономических отношений с ЕЭС, являю­щимся основным торговым партнером стран — членов Ассоциации. В результате сложных переговоров все члены ЕАСТ, а также Финлян­дия заключили с ЕЭС соглашения о свободной торговле промыш­ленными товарами, которые вступили в силу в 1973 г. На их основе было осуществлено взаимное снижение таможенных пошлин, кото­рые были полностью отменены с 1 июля 1977 г. В результате этого в Западной Европе была образована зона свободной торговли, в со­став которой вошли страны ЕС и ЕАСТ.

Деятельность ЕАСТ положительно повлияла на развитие нацио­нальной экономики каждой страны-участницы: увеличился торго­вый оборот между ними, повысились производительность труда и темпы экономического роста, усилились позиции стран — членов Ассоциации на рынках третьих стран.

Существование ЕАСТ в значительно сокращенном составе после 1995 г. ставит под сомнение длительную жизнеспособность этой орга­низации, хотя, как и раньше, она может выполнять роль «зала ожида­ния» для стран, желающих вступить в ЕС.

Источник

Frequently asked questions on EFTA, the EEA, EFTA membership and Brexit

What is EFTA and how is it different from the EU?

The European Free Trade Association (EFTA) is an intergovernmental organisation, established in 1960 by the EFTA Convention for the promotion of free trade and economic integration between its Member States (today Iceland, Liechtenstein, Norway and Switzerland), within Europe and globally.

EFTA does not envisage political integration. It does not issue legislation, nor does it establish a customs union.

EFTA’s first objective was to liberalise trade between its Member States. In 1972, each EFTA State negotiated bilateral free trade agreements (FTAs) with the EEC. Currently, the EFTA States together have 29 FTAs in force or awaiting ratification covering 40 partner countries worldwide (outside Europe).

Since 1994, the EFTA Secretariat has assisted Iceland, Liechtenstein and Norway in the management of the EEA Agreement.

The EFTA Secretariat is not involved in the management of the bilateral agreements between Switzerland and the EU. Since 2001, the EFTA Convention has been updated continually in order to align its content with the Swiss-EU bilateral agreements and the EEA Agreement. This includes, for example, provisions on the free movement of persons between all of the EFTA States.

Can the EFTA Member States also sign bilateral free trade agreements?

Yes, the EFTA States are not obliged by the EFTA Convention to conclude preferential trade agreements as a group. They maintain the full right to enter into bilateral third-country arrangements.

What is the European Economic Area – EEA?

The European Economic Area (EEA) was established by the EEA Agreement, which entered into force in 1994. Its objective is to extend the Internal Market of the EU to the three participating EFTA States creating a homogeneous European Economic Area. This is based on common rules and equal conditions of competition and provides for the adequate means of enforcement at the judicial level. The EEA Agreement guarantees equal rights and obligations within the Internal Market for individuals and economic operators in the EEA. As of 1 February, the EEA comprises of 27* EU Member States and the three EEA EFTA States – Iceland, Liechtenstein and Norway.

What is covered by the EEA Agreement?

All relevant Internal Market legislation is integrated into the EEA Agreement so that it applies throughout the whole of the EEA. The core of these rules relates to the free movement of goods, capital, services and persons throughout the 30* EEA States. In addition, the EEA Agreement covers horizontal areas such as social policy, consumer protection, environment, company law, statistics, tourism and culture. In order to ensure equal conditions of competition throughout the EEA, the EEA Agreement mirrors the competition and state aid rules of the EU treaties. It also provides for participation in EU programmes such as those for research and education.

What is not covered by the EEA Agreement?

The EEA Agreement does not cover EU common agriculture and fisheries policies, although it contains provisions on trade in agricultural and fish products. It does not entail a customs union, nor does it include a common trade policy, common foreign and security policy, justice and home affairs, harmonised taxation or the economic and monetary union.

Schengen is not a part of the EEA Agreement. However, all of the four EFTA States participate in Schengen and Dublin through bilateral agreements. They all apply the provisions of the relevant Acquis.

How do the EEA EFTA States contribute financially to the EU?

The financial contributions of the EEA EFTA States to the EU related to the EEA Agreement are twofold.

First, the EEA EFTA States contribute towards reducing economic and social disparities in the EEA through the EEA Grants. Currently the beneficiary states include Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Greece, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Poland, Portugal, Romania, Slovakia and Slovenia. In addition to the EEA Grants, Norway has funded a parallel scheme since 2004 – the Norway Grants. The funding period covering 2014-2021 has a total financial envelope of approximately EUR 400 million per year. These contributions are not managed by the EU, but by the EFTA Financial Mechanism Office in collaboration with the beneficiary countries.

Second, the EEA EFTA States contribute towards the EU programmes and agencies that they participate in on the basis of the EEA Agreement. These contributions are added to the EU budget, increasing the total financial envelopes of the programmes and agencies in question. For the current 2014-2020 EU multiannual budget period, the total EEA EFTA contribution to EU programmes and agencies is approximately EUR 460 million per year.

How will the United Kingdom’s departure from the EU affect its membership in the EEA?

The United Kingdom (UK) ceased to be a Contracting Party to the EEA Agreement after its withdrawal from the EU on 31 January 2020. This follows from the two-pillar structure and Article 126 of the EEA Agreement, which states that the EEA Agreement applies to the territory of the EU and the three EEA EFTA States. Nevertheless, during the transition period the UK will continue to be treated as an EEA State (see below).

What is the transition period and what does it mean for the UK’s relations with the EEA EFTA States?

Article 126 of the Withdrawal Agreement between the EU and the UK provides for a transition period until 31 December 2020. It follows from Article 129 of the Withdrawal Agreement that, during the transition period, the UK shall be bound by the obligations stemming from the international agreements concluded by the EU, including the EEA Agreement. The EEA EFTA States have agreed to treat the UK as an EU Member State during this period. Accordingly, the rights and obligations contained in the EEA Agreement continue to apply between the UK and the EEA EFTA States until 31 December 2020.

What will be the UK-EFTA trade relationship after the transition period?

After the transition period has ended, the UK will be a third country in terms of the EEA Agreement. As the EEA Agreement does not establish a common commercial or a trade policy, this means that the trade relationship between the EEA EFTA States and the UK after the transition period will have to be agreed in negotiations between the EEA EFTA States and the UK.

How will the United Kingdom’s departure from the EU impact EEA EFTA and UK citizens that are already residing or working in the EEA EFTA States or the United Kingdom?

What is EFTA doing to prepare for a future trade relationship with the United Kingdom?

The EFTA States are engaged in numerous processes with the aim to maintain trade relations with the UK as close possible.

The four EFTA States’ administrations have set up their own internal structures where work is not only focussed on the consequences of Brexit but also on building a new trade relationship with the UK. This includes the appointment of national coordinators at senior officials’ level and the establishment of inter-departmental working groups.

The EFTA States consult among themselves regularly in the EFTA Council and at ministerial level, as well as at dedicated meetings of national coordinators at senior officials’ level.

There is particularly close collaboration among the three EEA EFTA States at all levels, both in the regular meetings of official bodies such as the Standing Committee, and more frequently in dedicated ad hoc settings, also at ministerial level.

All EFTA States are engaging in bilateral dialogue with the UK with the aim to maintain close economic and trade relations after the country has left the EU. Discussions with the UK on the implications of its withdrawal from the EU for EEA EFTA-UK relations were launched in the immediate aftermath of the Brexit referendum.

Switzerland set up several dialogues with the UK: (1) a so-called Continuity Dialogue which deals with horizontal issues and oversees progress in each area, and (2) Specific Dialogues in areas currently covered by the Swiss/EU agreements.

Apart from the various dialogues and negotiations, there has also been considerable interest from the UK for information about EFTA and the EEA. Following requests from the UK, representatives from the EFTA States and the Secretariat have met with members of various committees of the House of Commons and the House of Lords, as well as from Scotland, Wales and Northern Ireland.

There is an ongoing close dialogue between the EEA EFTA States and the EU within the EEA Council and the EEA Joint Committee concerning the implications of the UK’s withdrawal from the EU for the EEA Agreement. The EEA EFTA States also have close bilateral contacts with EU institutions, both at ministerial level and at the level of senior officials and experts.

Switzerland also has regular exchanges with the EU and its Member States.

Since Switzerland is an EFTA Member State, but not a part of the EEA, what will be the future trade relationship between Switzerland and the United Kingdom?

Switzerland and the UK have concluded and signed several agreements in areas including trade, migration, air services, road transport, financial services and citizens´ rights. These agreements will be in place until a new FTA is negotiated and enters into force. Due to Liechtenstein’s participation in the Swiss customs territory, parts of these agreements have also been extended to Liechtenstein.

What does the EFTA Convention say about new member states?

According to Article 56 of the EFTA Convention, “any State may accede to the Convention provided that the EFTA Council decides to approve its accession, on such terms and conditions as may be set out in that decision.”

The EFTA Council is the highest governing body of EFTA, where the four EFTA States – Iceland, Liechtenstein, Norway and Switzerland – meet at ambassadorial or ministerial level. Each Member State is represented and decisions are taken by consensus.

If the UK were to apply to join EFTA, how would the EFTA States respond?

The UK government has clearly indicated that it does not intend to apply for membership of EFTA. However, if the UK were to seek to re-join EFTA, EFTA Member States would carefully examine the application. A request for membership of EFTA would be considered by the EFTA Council, where decisions are taken by consensus. It is not timely to prejudge what the outcome would be as EFTA remains open to examining all options to safeguard the interests of its Member States.

If the United Kingdom were to re-join EFTA, would it automatically become party to the EEA Agreement?

If the United Kingdom were to re-join EFTA, would it also become party to EFTA’s worldwide free trade agreements?

Any State that becomes a member of EFTA has an obligation to apply to become a party to EFTA’s existing free trade agreements according to Article 56 of the EFTA Convention. The accession of a new Member State to our FTAs can only be negotiated with the consent of the other Party or Parties to the agreement. All of our FTAs include provisions that regulate the accession to the FTA in question, stipulating that terms and conditions have to be agreed upon by the acceding Party and all existing Parties to the FTA.

If the United Kingdom were to re-join EFTA, how would it affect:

Fisheries –The EFTA Convention guarantees free trade in fish and other maritime products between the Member States. A UK membership would therefore mean better market access in the UK for these products than the current EFTA States have today.

Agriculture – When it comes to agriculture, the EFTA Convention has specific commitments for market access in agriculture for each Member State. These would have to be negotiated for any new member state as part of the accession process.

Migration –The EFTA Convention guarantees the free movement of people between the Member States. This would also apply between the UK and the current EFTA States in the event of a UK membership in EFTA.

If the United Kingdom remains in a customs union with the EU, could it still join EFTA?

Art. 56.3 of the EFTA Convention states that a new EFTA Member State “shall apply to become a party to the free trade agreements between the Member States on the one hand and third states, unions of states or international organisations on the other.” As a member of a customs union, a country acceding to EFTA could not comply with this obligation. EFTA membership does not preclude from entering into a customs arrangement with the EU; existing EFTA countries govern their relation to the EU through different instruments.

*Article 126 of the Withdrawal Agreement between the EU and the UK provides for a transition period until 31 December 2020 whereby the UK will continue to be treated as an EEA State.

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *