Enscape что это такое
Интерьер в Enscape3d
создание визуализации, анимации, панорам 360° и VR туров интерьера
Интерьер в Enscape3d
Интерьер в Enscape3d
Курс для создания фотореалистичной визуализации, видеороликов, панорам 360° и VR/AR туров интерьера в SketchUp на Windows.
Почему Enscape
- Быстр в освоении, как и SketchUp. В первые три часа, уже получаете фотореалистичные картинки на уровне рендеров, научению которым затрачивается в десятки раз больше времени. Современные способы демонстрации проектов от простых картинок и видео с внутренней анимацией (работающий телевизор, колыхающаяся трава на ветру, бегущая вода), звуками и мелодиями до панорам 360° и VR туров, погружающие в виртуальное пространство с помощью QR кодов, смартфонов, планшетов и шлемов виртуальной реальности. Светильникам задаются данные в канделах и люменах, что позволяет увидеть пространство так, как оно будет в реальности. Встроенный люксметр выявит недостатки в мощности светильников и их количестве. В других рендерах освещение чаще всего имитируется и подсвечивается условными светильниками. Картинки создаются меньше минуты, когда как в других рендерах, аналогичные картинки делаются 20 минут и более. Экономия на ежемесячной подписке, например, если рендер не используется, отмените подписку и продлите при необходимости.
О курсе
В качестве примера визуализируем однокомнатную квартиру в районе Нагатинской набережной, как показано в виртуальном туре. Квартире задаются географические данные и направление севера, чтобы видеть интерьер при естественном освещении солнцем.
Осветив квартиру солнцем, настраиваем физические свойства материалов с помощью ключевых слов и делаем несколько рендеров.
Более тонкие настройки материалов следуют после настройки искусственного освещения. В курсе разбираются все виды светильников, встречающихся в интерьере: светящиеся LED цифры и символы на бытовой технике, светильники с лампами накаливания, светодиодные декоративные подсветки, потолочные встроенные светильники, светильники для направленной подсветки, а также светильники с трубчатыми люминесцентными лампами.
В качестве примера взяты реальные мощности светильников немецкой компании Deltalight. Краткий теоретический материал об освещении внесет ясность в такие понятия, как кандела, люмен, люкс. В будущем, после курса не возникнет сложностей в расчете освещения.
Настроенное искусственное освещение поможет довести материалы до реалистичности — добавляем карты шероховатости, неровностей, свечения, отражения, прозрачности и др. Карты, позволяют неравномерно нанести выпуклость текстуре, сделать ее поцарапанной, отпескоструенной, местами ржавой. Например, плитке задается карта неровности (когда шов вдавлен) и карта шероховатости (когда поверхность плитки отражает свет, а шов нет).
Материалы с картами берутся на сайтах бесплатно, а также показан пример, как такие карты находить самостоятельно и создавать в Photoshop.
Максимальная реалистичность объектам достигается за счет усложнения геометрии, например, добавляется скругление угла, который добавляет тонкую светящуюся нить скользящего блика, как это происходит в реальности. В курсе рассматривается вариант со скруглением угла штатными инструментами и добавлением специальных плагинов, позволяющих упростить этот процесс.
Готовый настроенный проект презентуем в виде изображений, 360° панорам, видеоролика (со звуками и музыкой с работающим телевизором), виртуального тура, который можно смотреть по QR коду через смартфон, планшет, шлем виртуальной реальности. Попробуйте отсканировать QR код ниже или нажать на него и представьте, что такие QR коды вы можете вешать на стены на своих проектируемых пространств, что бы было ясно, как выглядит будущий проект.
Как приступить
Перед покупкой убедитесь, что Enscape установится: ознакомьтесь с требованиями к компьютеру или пройдите 0 урок. Если не получается самостоятельно разобраться — свяжитесь с нами. Добавьте нужный курс в корзину. При оплате укажите контактные данные и почту gmail.com и в течение часа доступ к видеолекциям и другие инструкции придут на указанную почту. Курс можно пройти с педагогом индивидуально по собственному проекту через программу удаленного доступа.
Загружаем Enscape3d с официального сайта enscape3d.com. Устанавливайте программу перед прохождением курса, а не заранее, т.к. на ознакомление дается 14 дней.
0.0 Устанавливаем программу. Настраиваем рабочее пространство
Видео 05:00 Требования к Enscape — доступно для просмотра
• Скачиваем и устанавливаем Enscape3d.
• Настраиваем инструменты.
• Запускаем рендер.
• Синхронизируем виды SketchUp и Enscape3d.
Перед просмотром курса, сохраните и откройте «Материал к уроку».
1.1 Навигация
Видео 07:32 материал к уроку — доступно для просмотра
• Задаем реалистичность материалам черех набор ключевых слов.
• Сброс настроек рендера.
• Навигация через SketchUp.
• Навигация через Enscape.
1.2 Естественное освещение
Видео 11:40
• Настройка солнца через окно Shadows.
• Географическая привязка к местности.
• Настройка севера.
1.3 Стили рендера
Видео 12:40
• Выбор стиля рендера.
• Сохранение стиля рендера.
• Рендер вида.
• Рендер нескольких сцен сразу.
1.4 Настройка фона
Видео 13:00
• Выбор горизонта.
• Настройка облаков.
• Сохранение сцены с временем и датой.
• Настройка луны и звездного неба.
• HDRI карта.
• Загрузка панорамы для Skybox.
Перед просмотром курса, сохраните и откройте «Материал к уроку».
• Задаем реалистичность материалам черех набор ключевых слов:
Glazing & Glass, Chrome & Mirror, Steel & Metal, Cooper, Aluminium, Carpaint, Polished & Acryl, Ceramic, Marble, Plastic, Fabric & Cloth
2.2 Специальные ключевые слова.
Видео 20:20 Цифровой шрифт
• Задаем реалистичность материалам черех набор специальных ключевых слов.
• Выбор стиля рендера.
• Сохранение стиля рендера.
• Рендер вида.
• Рендер нескольких сцен сразу.
• Выбор горизонта.
• Настройка облаков.
• Сохранение сцены с временем и датой.
• Настройка луны и звездного неба.
• Настраиваем интенсивность света лампы накаливания.
3.2 Светодиодная подсветка.
Видео 20:00
• Расчет интенсивности света светодиодных лент.
• Рассчитываем количество потолочных светильников.
3.4 Светильники направленного действия (споты). IES файлы.
Видео 20:00 Светильник 1 Светильник 2
• Декоративное освещение. Загрузка IES файлов производителей светильников.
3.5 Люминесцентные лампы.
Видео 20:00
• Настройка лампы. Проводим свет через ткани.
• Библиотека готовых моделей Enscape. Proxy файлы. Оптимизация файла SketchUp с помощью Enscape.
• Улучшаем реалистичность геометрии. Сглаживание углов плагинами RoundCorner или FredoCorner от Fredo6.
• Улучшаем реалистичность текстур с помощью плагина True Paint от Fredo. Высота текстуры: разница между Bump и Displacement.
• Оживляем рендер звуками и видео текстурами.
• Финальный рендер изображения.
• Создание 360 панорам.
• Загрузка панорам в облако и просмотр их через QR code.
• Добавление панорамы Facebook с загрузкой метаданных.
• Создание EXE виртуального тура для просмотра на Windows.
• Загрузка виртуального тура в WEB облако, для демонстрации на MAC.
Enscape™
Digitally signed app
Description
Enscape™ is a real-time rendering and virtual reality plugin for Autodesk® Revit® (also for Rhino, SketchUp, Archicad, and Vectorworks). It plugs directly into your modeling software, giving you an integrated design and visualization workflow across all project phases.
Enscape allows you to work intuitively with accessible rendering that requires no prior specialized knowledge to use. You can design, document, and visualize simultaneously from one model. It is the easiest and fastest way to turn your models into immersive 3D experiences.
Used by renowned architecture firms in over 150 countries, such as Foster + Partners and Kohn Pedersen Fox (KPF), Enscape brings your designs to life and enables you to give clients an unparalleled design experience.
Highlights:
Main use cases:
Note: This app uses a custom installer (and not the standard App Store installer).
Free Trial Version:
Enscape offers a 14-day free trial. Visit and discover Enscape here: https://www.enscape3d.com/
By registering for a trial, you agree to receive promotional emails.
Trial Description
Free Trial Version:
The free trial expires after 14 days. After that, you can buy a monthly or yearly license at our Enscape store:
Enscape™
Digitally signed app
Description
Enscape™ is a real-time rendering and virtual reality plugin for Autodesk® Revit® (also for Rhino, SketchUp, Archicad, and Vectorworks). It plugs directly into your modeling software, giving you an integrated design and visualization workflow across all project phases.
Enscape allows you to work intuitively with accessible rendering that requires no prior specialized knowledge to use. You can design, document, and visualize simultaneously from one model. It is the easiest and fastest way to turn your models into immersive 3D experiences.
Used by renowned architecture firms in over 150 countries, such as Foster + Partners and Kohn Pedersen Fox (KPF), Enscape brings your designs to life and enables you to give clients an unparalleled design experience.
Highlights:
Main use cases:
Note: This app uses a custom installer (and not the standard App Store installer).
Free Trial Version:
Enscape offers a 14-day free trial. Visit and discover Enscape here: https://www.enscape3d.com/
By registering for a trial, you agree to receive promotional emails.
Trial Description
Free Trial Version:
The free trial expires after 14 days. After that, you can buy a monthly or yearly license at our Enscape store:
Architectural Virtual Reality
The best virtual reality architecture solution for Revit, Sketchup, Rhino, Archicad, and Vectorworks
VR Architecture with Oculus Rift and HTC Vive
Virtual reality (VR) is a hot topic in architecture and for good reason. Many Enscape users are experimenting with virtual reality in architecture design and are already using it in their daily business. A VR architectural presentation provides you with a full 360 view – enabling you to get a feeling for space and design and perceive the actual scale of a project. We started Enscape in 2013 with the vision that one day every architectural project can be experienced in virtual reality.
With virtual reality, you create an immersive 3D experience that touches clients emotionally and presents architectural ideas in the best way possible. Since everyone gets to engage and experience a model in a life-like simulation, it‘s easier to discuss details that may not be so easy to see and comprehend in another format. It’s simple to use as well – just one click, and the VR headset will start displaying your model in Enscape, allowing everyone to experience a building before it’s built.
As the cost of headsets such as Oculus Rift, HTC Vive, or Microsoft Mixed Reality have dropped significantly, virtual reality is now a feasible option for all modern architects and designers. Find out more about Enscape-supported headsets for VR architecture here, and all you need to know about virtual reality headsets on our Knowledge Base.
SketchUp, Revit, Rhino & ArchiCAD, VR with Just One Click!
Start virtual reality architecture directly from your project in Revit, SketchUp, Rhino, or ArchiCAD without changing your workflow.
Architects and designers get a better feel of a project and enhance their productivity and iteration process. Navigating through your model is easy. Select view from favorites and take screenshots from within virtual reality. Presenting and reviewing projects has never been easier. Explore use cases of virtual reality in architecture here.
Materials in SketchUp
Overview
This is why we came up with our very own material editor specifically for SketchUp, to make sure all of our users can enjoy powerful tools such as Bump- and Reflectivity maps.
Using some detailed Bump- and Reflectivity maps in SketchUp
Accessing the Material Editor
To open the Enscape material editor, either go to Extensions -> Enscape -> Enscape Materials, or click the Enscape Materials Button in the Enscape Toolbar.
Enscape Material Editor in SketchUp
NOTE: If the Material Editor opens but is blocked with a notification informing the user that the license key has expired, or that there are no seats available on a floating license, then please refer to this article.
This is the interface that will pop up, here showing a project with a number of materials already created, and also showing the material search facility.
In your case, the window may look slightly different – the reason is that the Enscape Material Editor will always display the material that is currently selected in SketchUp – as long as the material is used in your model.
This way, you can easily choose any material to adjust in Enscape by simply selecting it using the Sample Paint () tool in SketchUp. The Enscape Material Editor will switch to any selected material immediately.
Two other functions that are available in the Enscape Material Editor are the menu button at the top which allows you to either Batch Import *.mattpkg files, or import materials from the Enscape Material Library.
You can also set the location where materials will be stored (such as a network drive) via the ‘gear / cog’ symbol at the extreme bottom left of the Material Editor dialog and this is also covered in the Material Library article.
Other Material Editor options
To apply textures from the Material Editor, simply select the material in the Material Editor, then click on the updated thumbnail under the SketchUp Materials section and click the surface you want to apply it to in the SketchUp viewport.
The following shows how to import a PBR material from the Enscape Material Library, select and apply it in SketchUp.
Applying a Material in SketchUp
Material Types
There are six Materials Types you can select from in the Enscape Material Editor:
Generic
The “Generic” material type is suited for any materials that aren’t supposed to be rendered as grass blades, water surface, or have translucency applied.
It gives you control over the color, reflectivity, transparency, and surface relief (height) of your material.
This is the default material type and can be used for the majority of all possible materials.
The Generic Material Interface
Albedo
The Albedo area controls the basic color of the surface you’re designing. You can either select a color, or choose a texture by clicking the blue folder symbol. If choosing a texture, you’ll also receive a “Tint Color” menu, allowing you to easily change the color of the texture used. Control the amount of influence on your texture using the “Image Fade” slider. Of course, Enscape will use any UV information (texture placement) it gets from SketchUp.
The Albedo area with no texture applied
Albedo area with texture applied
Albedo Texture on Sphere
Video Textures
Video texture applied to Albedo texture slot
Transparency
The Transparency area lets you control the opacity of your model, or, in other words, the amount of light that can travel through the surface, allowing you to see what’s behind it.
The Transparency area
Transition from transparent sphere to one with transparency texture applied
Height Maps
The Height option in the Enscape Material Editor allows you to utilize so called Bump, Normal, or Displacement maps in order to simulate bumps, wrinkles and dents and the lighting of these.
Bump maps can be any black and white 2D images. They tell Enscape to interpret a surface as protruding (bright parts of the texture) or recessed (dark parts of the texture).
Normal map are a type of Bump map that require an image with RGB values. These RGB components correspond to the X, Y, and Z coordinates, respectively.
Displacement maps are an enhancement of the bump mapping or normal mapping techniques applied to textures. Normally an Occlusion Map is the type of image you will use for Displacement maps. The actual technique employed in Enscape is called quadtree parallax displacement mapping for optimum performance. It’s worth noting that Displacement maps are incompatible with transparent materials so the entire “Transparency” section becomes unavailable where a displacement map has been applied (including mask textures). Furthermore, the brightness of Displacement maps cannot be further adjusted or inverted when editing the texture inside the Enscape Material Editor itself.
Height maps are incredibly valuable for realism in your images and this can not be overstated enough!
Height maps can make for incredible surface detail and noise, without actually affecting or adding more geometry. You can use this feature for noise on concrete surfaces, wood, tiling, or even full reliefs! This can go a long way in convincing the viewer that they are looking at a realistic picture.
Textures that are available online, either paid for or free, will generally have a Normal, Bump / Height, Occlusion map included or available additionally to the basic Color texture.
It is also worth noting that normal based self-shadowing of material surfaces implemented. This feature further improves the depth perception of materials, especially with displacement maps. It’s active for sun light only when the Rendering Quality level is set to “High”. On Rendering Quality level “Ultra” artificial lights will also cast normal based shadows.